Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Resursoinnin on vastattava uhkakuvia
15.12.2015

Resursoinnin on vastattava uhkakuvia

Olin joulukuun alussa Brysselissä pelastusalan kokouksessa eurooppalaisten kollegoiden kanssa.

Pelastusalan ammattilaisena havaitsin yleisilmeen muuttuneen radikaalisti Brysselin keskustassa sitten viime käynnin keväällä.

Tämä ei suinkaan johtunut keskustan joulukadun avajaisista, vaan jokaiseen kadunkulmaan ilmestyneestä raskaasti aseistautuneista sotilaista ja poliiseista. Brysselissä annettiin selkeä kuva kansalaisille sekä vierailijoille, että he ovat varautuneet toimimaan eteläisen naapurimaan kaltaisissa valitettavissa tapahtumissa — olkaa siis kansalaiset huoletta.

Kävin kokouksen alla keskusteluja kollegoiden kanssa, miten heidän kotimaissaan pelastustoimi, ensihoito ja hätäkeskustoimi ovat nostaneet valmiuttaan mahdollisten kriisitilanteiden varalle. Minulle jäi selkeä käsitys, että eurooppalaiset kollegat ovat nostaneet valmiutta ja ovat ennen kaikkea varautuneet viranomaisten yhteistoimintaan, mikäli sisäistä turvallisuutta uhattaisiin.

Täällä kotimaassa en ole vielä havainnut vastaavanlaista varautumista. Kaiken säästämisen ja tehostamisvaatimusten keskellä meillä näyttää välillä olevan hukassa se punainen lanka: keitä varten ja mitä varten Suomessa ylläpidetään sisäisen turvallisuuden viranomaispalveluita?

Suomen poliittinen ilmapiiri ei ole vielä herännyt siihen todellisuuteen mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu. Pariisin teot jättivät syvät arvet ihmisten muistiin, mutta meidän on samalla muistettava ja sisäistettävä pikaisesti, ettei terrorismiuhka pysähtynyt Ranskan rajojen sisäpuolelle.

Joillakin avainpoliitikoilla on edelleen maailmankuva, että Suomi olisi lintukoto, jossa vastaavanlaisia tapahtumia ei voisi tapahtua. Rohkenen epäillä, ettei Ranskassa kukaan osannut edes pahimmassa painajaisessa kuvitella, että näin pitkälle organisoitua terrorismia olisi maassa kyetty toteuttamaan — näin kuitenkin valitettavasti tapahtui.

Tarkoituksena ei ole lietsoa pelkoa. Suomessa ei ole syytä tuntea pelkoa sen enempää kuin missään muussa Euroopan valtiossa, mutta olisi suoranaista tyhmyyttä uskotella, ettei Suomessa tarvitse varautua terrorismin ja radikalismin ääri-ilmiöihin.

Nyt on korkea aika päivittää sisäisen turvallisuuden suunnitelmat ja viranomaisyhteistoimintamallit vastaamaan muuttuneita uhkakuvia. Sisäministeriön tulee varmistaa sisäisen turvallisuuden resurssit ja toimintakyky lisäbudjetilla.

Lisäksi pelastustoimi on nähtävä kansallisen turvallisuuden keskeisenä toimijana. Pelastusvalmiutta ja -organisaatiota tulee uudistaa ja koordinoida keskitetysti osana yhteiskunnan turvallisuus- ja puolustusstrategiaa.

Toivottavasti maahanmuutosta täystyöllistetty sisäministeriö ehtii perehtyä myös muiden sisäisenturvallisuuden viranomaisten asioihin. Me tarjoamme mieluusti osaamistamme yhteiseen savottaan.

15.12.2015
08.03.2017