Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Päätökset on tehty — pulinat pois!
11.05.2016

Päätökset on tehty — pulinat pois!

Pelastuslaitoksia on vuoden 2019 alusta alkaen viisi. Päätöksellä pyritään turvaamaan pelastusviranomaistoiminta. Reaktiot valtioneuvoston ratkaisuun ovat vaihdelleet äärilaidasta toiseen.

Toiset näkevät muutoksen mahdollisuutena varmistaa pelastustoimen resurssit taloudellisesti haasteellisena aikana. Samalla on mahdollisuus uudistaa pelastustoimen rakenteita, prosesseja ja toimintakulttuuria nykyajan vaatimusten mukaisesti. Toiset ovat nähneet muutoksen pelastustoimen tuhona, jossa ei ole mitään positiivista.

Erilaisten tunteiden läpikäyminen on ymmärrettävää ja niiden käsittelylle on annettava aikaa.

Tässä vaiheessa erottuvat tulevaisuuden muutosjohtajat niistä johtajista, jotka kaivavat poteroita ja jarruttavat väistämätöntä kohtaloa. Ymmärrän tunnekuohut ja pelkotilat.

Ei ole helppoa astua tuntemattomalle maaperälle, ja erityisesti, mikäli muutos kohdistuu omaan jakkaraan tai asemaan organisaatiossa. Ruhtinas Machiavellia lainaten: Kaikki ne vastustavat uudistusta, joille vanhasta järjestelmästä on ollut etua ja sitä puolustavat vaimeasti ne, jotka siitä ehkä hyötyisivät.

Pelastustoimen uudistamisen tarkoitus ei tietenkään ole alan toimijoiden omien intressien ajaminen. Uuden pelastustoimen lähtökohtana on parantaa kansalaisten turvallisuutta: mahdollistaa pelastustoimelle riittävät toimintaedellytykset sekä arkipäivän onnettomuuksiin että laajempiin kriiseihin.

Uudistus mahdollistaa pelastusviranomaisten uuden yhtenäisen toimintakulttuurin luomisen sekä voimavarojen kohdentamisen ydintehtäviin, operatiiviseen toimintaan.

Katseet on käännettävä tulevaisuuteen. On ryhdyttävä kokoamaan muutosjohtamisen tiimiä, joka kykenee näkemään tulevaisuuden mahdollisuudet ja ryhtyy luomaan pelastustoimeen uutta toimintakulttuuria.

Löytyisikö uuden kulttuurin vahvuus yhteistyöstä? Esimerkiksi sisäministeriö, viisi pelastusjohtajaa ja ammattijärjestö rakentaisivat määrätietoisesti ja ennen kaikkea yhdessä pelastustoimelle visiota ja strategiaa? Tulisiko tästä toimintamallista pelastustoimelle lisäarvoa — paikallistasolla sekä keskustasolla?

Uudistuksen vastustajat ovat viljelleet perättömiä huhuja, joiden mukaan SPAL haluaa vähentää päällystöä tai hallintohenkilöstöä. Tai että työaika tulee muuttumaan. Tai että alueiden laajennettua palomiehiä tullaan heittelemään huvin vuoksi satojen kilometrien päähän asemapaikalta toiselle.

Pötypuhetta! Työaika ei tule muuttumaan pelastustoimen alueiden laajentumisen johdosta, eikä surkea henkilöstöjohtaminen ole yhdenkään pelastuslaitoksen etu. Vielä vähemmän SPALin tavoitteena on ollut vähentää henkilöstöä pelastuslaitoksista.

Nyt on korkea aika ryhtyä kehittämään pelastustoimea merkittäväksi sisäisen turvallisuuden toimijaksi niin valtakunnassa kuin maakunnissa. Muutosta ei voi pysäyttää, mutta voimme ohjata sitä oikeaan suuntaan.

08.03.2017
Tunnisteet: rakenneuudistus