Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Palomiehet ASA-rekisteriin

Palomiehet ASA-rekisteriin

Muutama vuosi taaksepäin lähetin pelastusjohtajille kirjeen, jossa vetosin, että he ilmoittaisivat pelastusalan ammattilaiset syöpävaarallisille aineille altistuvien työntekijöiden rekisteriin.

Perusteluina esitin muun muassa Pelastusopiston savusukellusopettajien altistumistuloksia sekä kansainvälisiä tutkimustuloksia.

Vetoomus ei tuolloin johtanut haluttuun lopputulokseen, joten olin vielä yhteydessä Pekka Vänskään, Kari Lehtokankaaseen, Jukka Koposeen ja Simo Tarvaiseen pelastuslaitoksissa sekä Kimmo Kohvakkaan SPEKissä, Ismo Huttuun Pelastusopistolla ja Ari Keijoseen Palopäällystöliitossa. Pyysin heidän organisaatioitaan osallistumaan kenttäolosuhteissa toteutettavaan tutkimushankkeeseen. Vastaavaa ei tietojeni mukaan oltu toteutettu missään aiemmin.

Pelastuslaitokset, Pelastusopisto ja järjestöt lähtivät tutkimushankkeeseen mukaan positiivisella asenteella. Nyt oli enää löydettävä tutkimukselle asiaan perehtynyt tutkija. Tämä ei ollut kovinkaan haasteellinen tehtävä, koska Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Juha Laitinen oli tehnyt pioneerityötä Pelastusopiston opettajien tutkimuksessa. Laitista ei tarvinnut pitkään puhua asian taakse.

Näin iso tutkimushanke vaatii lisäksi ison tukun rahaa, jotta se saadaan uskottavasti vietyä läpi. Rahoitus saatiin Palosuojelurahastolta sekä Työsuojelurahastolta. Suuret kiitokset molemmille tahoille. Ilman teitä hanke olisi tuskin onnistunut — ei ainakaan vastaavassa laajuudessa.

Tämän jälkeen perustettiin ohjausryhmä, johon valittiin edustajat hankkeeseen osallistuneista tahoista. Allekirjoittanut sai kunnian toimia ohjausryhmän puheenjohtajana. Tähän saakka kaikki oli teknisesti vielä kohtuullisen yksinkertaista toteuttaa.

Nyt piti vielä löytää vapaaehtoisia palomiehiä varsinaista tutkimustyötä varten. Tieteellinen tutkimustyö kenttäolosuhteissa ei ole yksinkertainen operaatio — puhumattakaan tutkimuksesta, jossa aineistona ovat pelastusalan ammattilaiset, jotka 60 sekunnin lähtövalmiudessa ovat valmiina kohtaamaan ne pahimmat skenaariot, mitä voitte mielessänne vain kuvitella.

Työterveyslaitos koulutti tutkimukseen osallistuneet pelastuslaitosten työvuorot. Kenttäolosuhteista saatiin hyvä määrä sylki-, virtsa-, veri- sekä ihonäytteitä. Palomiehet suorittivat mittaukset kehostaan ennen hälytykselle lähtemistä ja vastaavasti hälytystehtävän päätyttyä.

Palomiehet, paloesimiehet, keskijohto ja ylin johto olivat sitoutuneita tehtäväänsä koko tutkimushankkeen ajan. Voin kuvitella, että väsymys on painanut päälle monen hälytystehtävän aikana, kun huoltotoimenpiteiden yhteydessä on vielä otettu tutkimusnäytteitä.

Kiitokset kaikille, jotka mahdollistitte tutkimushankkeen toteuttamisen. Olette olleet rakentamassa pelastusalan ammattilaisille turvallisempaa työympäristöä.

Tutkimustulosten perusteella palomiehet suositellaan ilmoitettavaksi ASA-rekisteriin sekä jatkossa kiinnittämään huomioita suoja-alueeseen tulipalotilanteissa.

Tuloksiin voitte tutustua Pelastusalan ammattilainen -lehden numerossa 4/2016.

08.03.2017