Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Nyt ei ole varaa politikoida
14.10.2016

Nyt ei ole varaa politikoida

Maakuntajohtajat vastustavat pelastustoimen uudistusta aiemmin linjatun viiden maakunnallisen pelastuslaitoksen mallin pohjalta.

Jokainen 18 maakuntaa haluaisi oman pelastuslaitoksen. Johtajien mielestä viiden laitoksen mallin pohjalta ei saada säästöjä aikaan tai löydy riittävän mielekkäitä tehtäväkokonaisuuksia.

Valitettavasti näyttää siltä, että argumentit pohjautuvat enemmän maakunta- ja valtapolitiikan asemointiin kuin rationaaliseen päätöksentekoon tai tavoitteeseen kehittää sisäistä turvallisuutta.

Mitä jos laitetaan kansalaisten turvallisuus ykkösprioriteetiksi pelastustoimen uudistamisprosessissa?

Itseisarvona ei tietenkään voi olla pelastuslaitosten lukumäärä, vaan kansalaisten ja pelastustoimen henkilöstön turvallisuuden kehittäminen. Tästä näkökulmasta on vaikea nähdä, miten pelastustoimen kustannuskehitystä hallitaan tulevaisuudessa, mikäli rakenteelliset ja hallinnolliset uudistukset suljetaan toistuvasti pois — valtapoliittisista syistä?

Se polku on tullut tien päähän, että säästöt kohdennetaan ainoastaan operatiiviseen henkilöstöön. Viimeisen 15 vuoden aikana on säästöjen varjolla vähennetty 1 500 palomiehen virkaa. Huomioitava on myös se, ettei kyseisen ajanjakson aikana organisaation kustannuskehitys tai henkilöstömäärä ole pienentynyt.

Lienee siis selvää, ettei maakuntauudistuksen myötä kyetä ylläpitämään kustannustehokasta toimintaa pelastuslaitoksissa, mikäli rakenteellisia ja hallinnollisia uudistuksia ei viedä läpi. Ei ainakaan vaarantamatta kansalaisten ja pelastusalan henkilöstön turvallisuutta tai vaihtoehtoisesti hyväksytä merkittävää kustannusten nousua.

Rakenteelliset uudistukset mahdollistavat yhdenmukaisen toimintamallin käyttöönottamisen pelastustoimessa. Keskittämällä osa prosesseista — ainakin henkilöstö-, hallinto- ja tukiprosesseja —, saataisiin kustannustehokkuutta. Nykyisessä 22 sirpaleisessa hallintomallissa tämä hyöty menetetään — eikä lisäarvoa tuo 18 laitoksen malli.

Viisi Erva-aluetta tarjonnee myös parhaan alustan kehittää, yhdenmukaistaa ja tehostaa pelastustoimen osallistumista ensihoidon palvelutuotantoon.

On myös oltava rehellisiä itsellemme. Mikäli rakenteellisia uudistuksia ei kyetä toteuttamaan, tarkoittaa se huomattavaa kustannusten nousua tulevaisuudessa — ja jos tämä hyväksytään, on meille pelastusalan työntekijöille turha tulla esittämään uusia säästöohjelmia.

Toivon kuitenkin, että yhteiskunnassa laitetaan turvallisuus ykkösprioriteetiksi ja jätetään valta- ja maakuntapoliittiset väännöt muihin asiakokonaisuuksiin.

Kansalaisten turvallisuudella ei tule politikoida.

08.03.2017
Tunnisteet: rakenneuudistus