Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Pelastustieto ja alternative facts!
03.02.2017

Pelastustieto ja alternative facts!

Olen pääsääntöisesti arvostanut toimittajakuntaa, koska he ovat olleet kautta aikojen merkittävässä asemassa puolustaessaan sananvapautta.

He ovat välittäneet tietoa objektiivisesti, kun ihmiset ovat tyytymättömiä valtaeliittiä tai vaikkapa tutkimushanketta kohtaan.

Toimittajalla on suuri vastuu mielipidevaikuttajana. On tärkeää, että toimittaja laatii ja toteuttaa hyvää journalismia puolueettomasti. Tästä syystä Julkisen sanan neuvosto on laatinut journalistin ohjeet.

Helsingin Sanomien toimittaja haastatteli Työterveyslaitoksen työaikajärjestelmähanketta koskevaan juttuunsa liittyen molemmat osapuolet ennen kuin ryhtyi laatimaan verkkojuttua Palomiesliiton julkaiseman tiedotteen pohjalta. Mielestäni tämä on sitä kuuluisaa hyvää journalismia, jossa pyritään kertomaan uutinen tarkistettujen faktojen pohjalta.

Tätä ominaisuutta arvostan ammattitoimittajissa. He pyrkivät objektiivisesti käsittelemään asioita niin, ettei toimituksen ulkopuoliset kykene ohjaamaan toimittajan harkintakykyä syvälle metsään. On valitettavaa, kun toimittaja ryhtyy haastattelun perusteella toisen osapuolen äänitorveksi pelkästään tiedotteen pohjalta tai yhden osapuolen kommenttien perusteella. Ilman, että vaivautuu tarkastamaan faktoja tai kysymään toisen osapuolen näkökulmaa.

Pelastustiedon toimittaja päätti hoitaa asian juuri sillä toisella tavalla. Hän päätti ryhtyä yhden tutkijan haastattelun perusteella laatimaan verkkojulkaisua, jossa hän unohti ainoastaan yhden pienen seikan: tarkistaa juttunsa faktat myös toiselta osapuolelta.

Tosin tämä ei vielä riittänyt. Toimittaja päätti lisäksi kirjoittaa Pelastustieto-lehden blogin, jossa hän jatkoi Palomiesliiton syyttämistä ja sättimistä aiheesta, joka perustui vain hänen ja vanhemman tutkijan mielikuvaan asiasta. Eli siihen kuuluisaan vaihtoehtoiseen totuuteen.

Toimittajan pääargumentti perustui siihen, että Palomiesliitto oli keksinyt mielipiteensä Työsuojelurahaston kielteisestä tukipäätöksestä. Asia olisi ollut hyvin helppo tarkistaa esimerkiksi Työterveyslaitoksen tutkimussuunnitelman 1.1 kohdan viimeisestä kappaleesta. Siellä todetaan sanatarkasti näin: Työsuojelurahaston kanssa on myös keskusteltu tämän tutkimus-kehittämishankkeen tukemisesta. Hanketta pidettiin hyvänä mutta se ei täyttänyt Työsuojelurahaston kriteereitä kehittämishankkeeksi.

Toimittaja kritisoi vahvasti Palomiesliittoa, koska hänen mielestään ammattiliiton edustajia ei pitäisi ottaa mukaan puolueettomaan tutkimushankkeeseen, vaikka nämä sattuisivat olemaan tutkimuksen kohteena. Siinä hän ei toisin nähnyt ongelmaa, että työnantajan edustaja on tilannut tutkimushankkeen ja argumentoinut tutkimushanketta virheellisesti muiden puolueettomien viranomaisten kustannuksella.

Toisaalta tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Pelastustieto valitsee työnantajan puolen ja ryhtyy toimimaan Palomiesliittoa vastaan.

Onhan pelastuslaitokset Pelastustieto-lehden suurimpia asiakkaita, jotka tilaavat uskollisesti ja kiltisti vuodesta toiseen lukuisia laatikollisia lehteä paloasemille. Sen kädestä syöt, joka sinua ruokkii.

Toimittaja päätti vielä ohjeistaa journalistin ohjeiden vastaisesti - ei tältä planeetalta olevaa Palomiesliittoa - etteivät jäsenet noudattaisi liiton ohjeita. Se kun ei miellyttänyt tutkimushankkeen tilannutta ohjausryhmän pelastusjohtajaa.

Toivottavasti Palomiesliiton 4300 jäsentä ymmärtävät olla tukematta ja tilaamatta Pelastustieto-lehteä, joka tuntuu jääneen yhden äänen lehtenä Kekkoslovakian aikakaudelle.

Tai otetaanpa viimeinen kehotus takaisin. Muuten toimisin yhtä ala-arvoisesti kuin Pelastustieto-lehden toimittaja hyökätessään tunteiden vallassa Palomiesliittoa vastaan.

08.03.2017
03.02.2017
Luin molemmat jutut, ja saman havainnon tein. Aivan käsittämätöntä toimintaa Pelastustiedolta. Toivottavasti liitto vaatii oikaisua, joka pitää julkaista JSN:n ohjeiden mukaisesti. Vahinko on jo tietty tapahtunut, mutta kuitenkin.
Mikko Routala