Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Turvataan demokratia äänestämällä

Turvataan demokratia äänestämällä

Demokratia ei ole itsestään selvyys kaikkialla maailmassa.

Ei tarvitse lähteä kovinkaan pitkälle Suomen rajojen ulkopuolelle, jotta voi havaita demokratiavajeen tai demokratiaa ei ole lainkaan.

Demokratialla tarkoitetaan sananmukaisesti kansan valtaa. Demokratia termin juuret ovat kreikankielen sanoista demos (kansa) ja kratos (valta). Demokratiassa kansalla on oikeus poliittisen vallan käyttöön ja oikeus vaikuttaa yhteisiin asioihin.

Demokratiaa ja vaikuttamista voidaan toteuttaa monella tapaa. Ehkä tunnetuin vaihtoehto lienee äänestäminen ja toisena esimerkkinä mainittakoon kansalaisaloitteet. Toki on muitakin vaihtoehtoja vaikuttaa asioihin esim. osallistumalla ay-toimintaan tai asettumalla ehdokkaaksi vaaleihin.

Hyvänä esimerkkinä kansalaisvaikuttamisesta voisi mainita pirkanmaalaisten ensihoitajien käynnistämä adressi lakialoitteesta, jonka tavoitteena oli saada lisää resursseja poliisivoimille. Tämä hanke ei ihan yltänyt 50 000 kannatusilmoituksen rajaa, mutta oli äärimmäisen hyvin ja huolellisesti valmisteltu.

Toinen ja se yleisempi vaikuttamistapa on äänestää. Esimerkiksi parhaillaan on meneillään kuntavaalien ennakkoäänestys, joka päättyy tänään (4.4.). Kuntavaalit 2017 toimitetaan sunnuntaina 9.4.

Usein kuule kysymyksen, että miksi pitäisi äänestää? Ehkä asiaa voisi hahmotella siitä näkökulmasta, että mitkä ovat demokratian ja kansanvallan suurimmat uhkatekijät. Suurin uhka on tietenkin kansalaisten passiivisuus – ellet äänestä et varmasti voi vaikuttaa yhteisesti hoidettaviin asioihin.

On hyvä myös muistaa, että Suomi oli ensimmäinen eurooppalainen valtio joka määräsi Suomen Suuriruhtinaanmaan Valtiopäiväjärjestyksen 5 §:n mukaisesti, että Oikeutettu valitsemaan edustajaa on jokainen Suomen kansalainen, sekä mies että nainen. Suomessa on jokaisella 18 vuotta täyttäneellä oikeus äänestää kuntavaaleissa.

Äänestäminen ei siis ole edelleenkään itsestäänselvyys kaikkialla maailmassa. Pidetään huoli, että Suomessa demokratia ja kansanvalta kuuluvat koko kansalle jatkossakin. Sen voit varmistaa ainoastaan äänestämällä.

Turvataan demokratia äänestämällä kuntavaaleissa!

Ohessa on linkki palomiesliittolaisten kuntavaaliehdokkaitten esittelysivulle https://ammattilainen.fi/esittelyssa-pelastustoimen-kuntavaaliehdokkaita/.

Tunnisteet: kuntavaalit