Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Turvallinen Suomi -tunnustus tutkija Juha Laitiselle
28.03.2017

Turvallinen Suomi -tunnustus tutkija Juha Laitiselle

Vuoden 2017 Turvallinen Suomi - Pro Securitate -palkittu on tutkija Juha Laitinen. Tunnustus myönnettiin Laitiselle hänen ansioistaan pelastusalan ammattilaisten työturvallisuuden edistämisessä.

Laitinen on tutkinut laajalti jo vuosien ajan pelastusalalla toimivien altistumista syöpävaarallisille aineille ja puhunut altistuvien ASA-rekisteröinnin puolesta. ASA-rekisteri on syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien rekisteri.

Tutkittu tieto niin pelastustoimen kenttätyössä kuin kaluston huollossa työskentelevien altistumisesta on lisääntynyt huomattavasti Laitisen ansiosta. Hän on ollut luomassa tutkimustensa pohjalta suosituksia pelastusalan ammattilaisille, pelastuslaitoksille ja työterveyshuollolle, kuinka altistumista voidaan vähentää ja Puhdas paloasema -mallia parantaa. Hän on myös kouluttanut pelastusalan ja työterveyshuollon työntekijöitä aiheeseen liittyen.

Laitinen veti viime keväänä päättyneen Työterveyslaitoksen ”Vähentääkö Skellefteå-malli palomiesten altistumista operatiivisessa toiminnassa” -hankkeen tutkimuksia. Altistumista selvittänyt tutkimus käynnistettiin Palomiesliiton aloitteesta.

Erilaisten keinosavujen ja oikean savun vaikutusta ihmiseen Laitinen tutki 2012. Vuonna 2010 valmistuneessa tutkimuksessa hän teki selvityksen Finavialle palomiesten altistumisesta sammutusvaahdoille nestepalojen sammutuksessa. Hän toimi tutkijana myös 2004 alkaneissa laaja-alaisissa tutkimuksissa, joissa tutkittiin Pelastusopiston savusukellusopettajien altistumista terveydelle vaarallisille aineille kuumasavusukellusten aikana.

Lisäksi Laitinen on ollut yksi keskeisistä kouluttajista ”Palomiesten altistuminen ja sen vähentäminen” -koulutuskiertueella, jonka järjesti Suomen Palopäällystöliitto Palosuojelun edistämissäätiön tuella yhteistyössä Palomiesliiton kanssa. Koulutuskierros järjestettiin viime syksynä ja alku talvesta.

Filosofian tohtori, Itä-Suomen yliopiston farmakologian ja toksikologian laitoksen dosentti Juha Laitinen on Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija ja hän työskentelee Kuopion aluetoimipisteessä.

Turvallinen Suomi - Pro Securitate -tunnustuksen saaja julkistettiin tänään 28.3. Helsingissä pidetyssä Suomen Palomiesliitto SPAL ry:n ja Suomen Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL ry:n järjestämässä Turvallinen Suomi -seminaarissa. Tunnustuksella huomioidaan vuosittain henkilö, yhdistys tai yritys, joka on toiminnallaan tehnyt Suomea turvallisemmaksi, edistänyt pelastustoimen tai hätäkeskuslaitoksen ammattilaisten asemaa, tai toiminut esimerkillisesti pelastus- ja hätäkeskusalalla.

Tunnustus on aikaisemmin myönnetty asemamestari Ilpo Lehtoselle vuonna 2016, pelastusjohtaja Pekka Vänskälle 2015, toimittaja Asta Tenhuselle 2014, Palomiesliiton perustajille 2013, riskienhallintapäällikkö Paavo Tiitalle vuonna 2012, pelastuskomentaja Rainer Alholle 2011, pelastustoimen selvitysmies Pekka Myllyniemelle 2010 ja kansanedustaja Jari Larikalle 2009.

Lisätietoja:

Järjestön johtaja Kim Nikula, puh. 040 716 1805, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

19.04.2017
20.04.2017