Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Työsuojeluvaalit tulevat – asetu ehdolle ja äänestä
27.09.2017

Työsuojeluvaalit tulevat – asetu ehdolle ja äänestä

Työpaikkojen työsuojeluvaltuutetut valitaan vaaleilla loka–joulukuussa. Asetu ehdolle ja äänestä vaaleissa, sillä työsuojeluvaltuutetut ovat keskeisessä roolissa vaikuttamassa omaan ja työkavereiden työympäristöön ja työoloihin.

Työsuojeluvaltuutetut edustavat koko henkilöstöä. He ovat valmisteluasiantuntijoita, jotka selvittävät mitä kehittämistarpeita on työympäristössä, työpaikalla ja henkilöstöllä sekä edustavat henkilöstöä työsuojelun yhteistoiminta-asioissa. He ovat myös viestinviejiä työturvallisuusasioissa työntekijöiden ja työnantajan välillä.

Tulevissa työsuojeluvaaleissa valitaan työsuojeluvaltuutettu ja kaksi varavaltuutettua. Hätäkeskuksissa ja pelastuslaitoksissa työsuojeluvaltuutetun toimikausi on neljä vuotta (2018–2021).

Ehdolle voi asettua kuntaan palvelussuhteessa oleva, mutta ei työnantajan edustaja. Mikäli toimihenkilöt valitsevat omat edustajansa, ehdokkaat asetetaan erikseen työntekijöiden ja toimihenkilöiden työsuojeluvaltuutetuiksi ja varavaltuutetuiksi.

Lisätietoja:

Syksyn työsuojeluvaaleista Pelastusalan ammattilaisessa: https://issuu.com/palomiesliittospal/docs/pa0417_issuu/22

Työsuojeluvaltuutetun tehtävästä Pelastusalan ammattilaisessa: https://issuu.com/palomiesliittospal/docs/pa_0214_issuu/60

27.09.2017